Startsidan för AntikPrat !

AntikPrat » Silver, guld, tenn & ädelstenar » Arkiver fram till 2011-februari-3 » Guldsmed Åkerblom i Marstrand  

Författare Meddelande
Binne
Medlem
Användarnamn: Binne

Meddelande nummer: 1
Registrerat: 1-2011
Skickat tisdag den 18 januari 2011 - 11.59:   

Söker info om en guldsmed Åkerblom som på 1700-talet tillverkade nattvardskalken som fortfarande är i bruk i Marstrands kyrka. Var och hur får jag info?
JvA
Oregistrerad gäst
Skickat tisdag den 18 januari 2011 - 12.28:   

Petter Åkerblom 1787 - 1790
Inskr i lära hos Helena Eschenburg i Enköping i april 1765 som 19-åring, utskr i april 1769, mästare i Sthlm 15.8.1776; flyttade 1787 till Marstrand; var 1790utfattig och saknades i mtl 1791- Uppsala prot; Sthlm prot; kontrollprot 1787 - 1789; KA mtl. Arbeten: 2 sockerskålar 1788.

Ovanstående saxat ur Svenskt Silversmide. Guld och Silverstämplar 1520 - 1850. Andrén, Hellner, Hernmark och Holmqvist
Binne
Medlem
Användarnamn: Binne

Meddelande nummer: 2
Registrerat: 1-2011
Skickat tisdag den 18 januari 2011 - 12.51:   

Stort tack JvA! Frågan gäller en uppspårad anfader och din info kompletterar bilden.
SStempeln
Oregistrerad gäst
Skickat tisdag den 18 januari 2011 - 15.47:   

Nu har nog JvA läst på fel ställe - för de där uppgifterna är inte Åkerbloms, utan Frodelius.

Det korrekta i nämnda verk, om Åkerblom, är följande:

"Petter Åkerblom, 1756-1783.
P. Olofsson Åkerblom, inskriven i lära hos S. Nourin i Nyköping 17.6.1749, utskriven 7.4.1756, mästare i Marstrand under ämbetet i Göteborg 19.10.1756; rådman; stämplade 1758-1783; död 21.2.1809.
Källor: Norrköpings protokoll; Göteborgs protokoll; kontrollprotokoll; GLA bouppteckn.
Arbeten: kalk 1764, Marstrands kyrka; gräddsnipa 1765; bägare 1772."

Om man vill jämföra med en äldre utgåva av samma bok, så finns även uppgiften att han blev gesäll 7.4.1756, att han var rådman 1775, och att han omtalas i ämbetets protokoll 25.7.1783.
Under arbeten nämns samma kalk, men det står också att kalken "även är stämplad av guldsmeden J.C.Jungmarker"; att det finns en bägare (utan angivet årtal) hos direktör E. Hannover i Köpenhamn, och en bägare (1772) hos direktör Falk Simon i Göteborg (= den kände samlaren Falk Simon, vars silver numera finns på Röhsska i Göteborg).
Jungmarker stämplade f.ö. i Göteborg 1752-1779, i Marstrand 1779-1788, och i Uddevalla 1761. Det framgår inte vilken av kalkens stämplar som är äldst.
Förresten, egentligen står det: "kalk, 1764, Marstrands kyrka, vilken även är stämplad av guldsmeden J.C.Jungmarker". Man får väl anta att det är kalken, och inte kyrkan, som är stämplad ... :-O

Naturligtvis har man korrigerat uppgifter i nyare upplagor, men vi kan utgår ifrån att det är samma kalk och bägare som nämns. Den andra bägaren finns antagligen fortfarande i privat ägo, och man nämner inte vem som äger sådant - bara det "offentliga". Gräddsnipan har man funnit senare.

Kanske detta är något ytterligare som kan hjälpa Binne i sin släktforskning?
JvA
Oregistrerad gäst
Skickat tisdag den 18 januari 2011 - 16.54:   

Nämen så j*vla tokigt, hittade Petter Åkerblom, la upp boken och skrev av fel stycke!! Sorry
Tack till SStempel som upptäckte felet! och så får jag hoppas att jag inte hann ställa till med något besvär för Binne. :-(
Qrts
Medlem
Användarnamn: Qrts

Meddelande nummer: 1090
Registrerat: 8-2009
Skickat tisdag den 18 januari 2011 - 17.05:   

Det är Berndt Johan Frodelius som JvA i misstag citerar. men om det finns ytterligare intresse, så här är en bild av gräddsnäckan:snäcka
Binne
Medlem
Användarnamn: Binne

Meddelande nummer: 3
Registrerat: 1-2011
Skickat tisdag den 18 januari 2011 - 21.21:   

Ok ok tack för alla upplysningar som nu vidarebefordras till engagerade delar av släkten!