Startsidan för AntikPrat !

AntikPrat » Silver, guld, tenn & ädelstenar » Arkiver fram till 2011-februari-3 » Modin i Sundsvall  

Författare Meddelande
Surfarna
Oregistrerad gäst
Skickat tisdag den 1 februari 2011 - 11.28:   

http://www.bukowskismarket.com/items/216156-tumlare-4-st-silver-bl-a-cp-modin-su ndsvall-1788-tot-ca-65-gr
Läser i "Svenskt Silversmide att Carl Petter Modin stämplade i Sundsvall från år 1788, men den här är ju stämplad 1785. Hur hänger det ihop?
Les
Medlem
Användarnamn: Les

Meddelande nummer: 1136
Registrerat: 9-2009
Skickat tisdag den 1 februari 2011 - 15.15:   

En intressant iakttagelse, Surfarna! Är ni många?
Författarna till Svenskt Silversmide har utgått från de fakta som var kända när boken gick i tryck. Man har anat att Modin kanske var verksam och stämplade tidigare, eftersom det förflöt 13 år mellan utgången av hans lärotid hos läromästaren Magnus Lind i Stockholm och stämplingen av det första föremål man fann av Modin.
Det har man uppmärksammat genom att sätta ett bindestreck framför 1788. Mycket riktigt har man också i ett tillägg infogat att man påträffat föremål av honom stämplat 1787 och med just den stämpel som visas i länken.
Nu dyker det upp en ännu tidigare årtalsstämpel av Modin, vilket gör att vi kan flytta hans verksamhetstid ytterligare två år tillbaka i tiden, till 1785. En viktig iakttagelse som bör noteras!
Man kan notera att det i Gustaf Upmarks ”Guld och silversmeder i Sverige 1520-1850”, med tryckår 1925, har skrivits att verksamhetstiden i Sundsvall var 1788-1819. Detta har senare reviderats till -1788-1805 och därefter till -1787-1805. Vi kan nu konstatera att det skall stå -1785-1805.
Vid varje nytryck tillfogas saker som inte var kända sedan tidigare, samtidigt som man gör justeringar efter de nya rön som görs. Under tiden fram till nästa upplaga får var och en i sina böcker tillfoga ändringarna.
Surfarn
Oregistrerad gäst
Skickat tisdag den 1 februari 2011 - 15.41:   

Nej, jag är ensam även om jag känner mig en smula splittrad ibland;) halkade på tangenterna.
Tack för förklaringen, och det där med - framför startåret hade jag faktiskt inte lagt märke till, eller iaf inte reflekterat över. Ser att finns hos många, så nu har jag lärt mig något nytt :-)
Tycker att Bukowskis market många gånger svävar en smula när det gäller stämplar, så det finns alla anledning att fråga exempelvis här.
brh
Oregistrerad gäst
Skickat tisdag den 1 februari 2011 - 16.09:   

Jag funderar lite på reaktionen om det hade varit ett Ryskt föremål.Som det är nu är det ingen som ifrågasätter äktheten.
Nobi
Medlem
Användarnamn: Nobi

Meddelande nummer: 194
Registrerat: 9-2009
Skickat tisdag den 1 februari 2011 - 16.20:   

Enl Les var han ju hos Magnus Lind i Stockholm långt tidigare, kan han ha varit där när han stämplade tumlaren? Sundvalls stadsstämpel syns ju ej.....eller finns den på nåt annat ställe än de andra stämplarna?
Les
Medlem
Användarnamn: Les

Meddelande nummer: 1137
Registrerat: 9-2009
Skickat tisdag den 1 februari 2011 - 20.46:   

Nja, det sägs inget om var han gjorde sitt mästerstycke, bara att han stämplade i Sundsvall från angivet datum. Jag tror att det var mera noga att stämpla med St. Erik i Stockholm än med Sundsvalls två korslagda muskötgafflar, så Sundsvall var nog stämpelorten. Man fick inte heller så där utan vidare borgerskap i Stockholm. I Upmark antar man att Elias Modin i Sundsvall var fader till Carl Petter Modin och Magnus Lind, bördig från Sundsvall, gjorde sin lärotid hos just Elias Modin. Det var därför naturligt att Carl Petter blev inskriven hos Lind när denne blev mästare i Stockholm.
Det är ett oerhört arbete att ta reda på alla data om Sveriges silversmeder och att inte allt finns med kan bero på bränder och annat elände som drabbat källmaterialet.