Startsidan för AntikPrat !

AntikPrat » Silver, guld, tenn & ädelstenar » Arkiver fram till 2013-juli-17 » Vase på tradera - er det sølv?  

Författare Meddelande
Hose
Medlem
Användarnamn: Hose

Meddelande nummer: 2661
Registrerat: 8-2009
Skickat tisdag den 18 juni 2013 - 18.49:   

Hvad mener i er det sølv?
Underforstået - jeg tror det ikke.

http://www.tradera.com/silverbagare-auktion_202204_184829352
Les
Medlem
Användarnamn: Les

Meddelande nummer: 2588
Registrerat: 9-2009
Skickat tisdag den 18 juni 2013 - 23.13:   

Jag är nog av den åsikten att det är silver. Jag kan, liksom säljaren, inte heller förstå texten i botten. Det vore underligt om man tillverkade en sterlingsilverurna enligt texten för att sedan göra en i nysilver/vitmetall och stämpla den 925. Vet, vet man först när man gjort en silvertest..........
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 46
Registrerat: 4-2013
Skickat onsdag den 19 juni 2013 - 0.05:   

Naturligtvis kan det vara fusk - i alla fall teoretiskt.
Men faktum är att det mycket väl kan stämplas så i Grekland. I likhet med många andra länder saknas där stämplingsregler. Det är vanligt att det endast anges "925" - med eller utan tillverkarnamn.
Med ett namn har man åtminstone någon att "anklaga" om arbetet är felaktigt. Någon garanti ges i övrigt inte.

Därmed inte sagt att man måste misstänkliggöra allt grekiskt.
Den bifogade lappen kan ju komma varifrån som helst, men om den tillhör den här pjäsen tror nog även jag att det är ett silverarbete.

Den grekiska texten i botten ser ut att vara en förkortning för "handgjort arbete" - vilket ju är precis vad det bör vara.
Hose
Medlem
Användarnamn: Hose

Meddelande nummer: 2662
Registrerat: 8-2009
Skickat onsdag den 19 juni 2013 - 7.09:   

Jeg læser EP...... det er 1 ord ja, men
Min tanke var at det er EP Electro Plated med sterling 925. Altså at overfladen er sølv - og kun overfladen.
Men jeg kan let tage fejl.
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 47
Registrerat: 4-2013
Skickat onsdag den 19 juni 2013 - 10.02:   

1. Den stämplade texten:
Nej, "EP" sår det inte!
Det är grekiska bokstäver. De har bara en viss likhet med ryska, men just de som syns är faktiskt i stort sett desamma i båda alfabeten.
Det har stämplats flera gånger - delvis på varann - men det är nog samma text alla gångerna.
Eftersom det är en förkortning av det första ordet, och det andra inte syns helt, så är min analys:

"ERG." = nästan alla ord som börjar på dessa bokstäver har att göra med "arbete/arbetare/verktyg" o.s.v.
"ChEIRO..." = följs möjligen av "T", vilket kan stå för "ChEIROTEChNÍA", som betyder "hantverk". Troligare är nästa bokstav "P", och det kan då bli "ChEIROPOÍMTOS", som betyder "handgjord".
Egentligen ingen skillnad.
Mitt förslag blev därför "handgjort arbete", d.v.s. vad broschyren också talar om.

2. Autenticiteten:
Det här är ett typiskt "second hand-problem".
Firman är ganska välkänd. När man köper något av dem, på plats i butiken, finns det ingen större anledning att misstänka något fusk med materialet.
Man vet precis vad man köper.
Stämplarna följer normal praxis i ett land som inte har någon officiell kontrollfunktion eller påbjudna stämplar.

Det är först när föremålet ska säljas nästa gång som tveksamheterna uppstår. Ska man tro på stämplarna? De bevisar ju ingenting.

Egentligen är det inte underligare än att vi förväntas "tro" på ett amerikanskt silverföremål, som endast är stämplat "Sterling" och "tillverkare" - eller, för den delen, ett tyskt föremål som endast är stämplat "835 + ´krona/månskära´¨ (som slås av tillverkaren, inte av myndigheterna).
Hur vet vi att det då är silver av angiven halt?

Förutom en regelrätt test, finns inte mycket annat att göra än att utgå från föremålets art och karaktär, och omständigheterna.

I ett fall som det aktuella, grekiska, finns det knappast anledning misstänka att någon gjort ett falskt föremål, som sådant.
Man har ju inte "förbättrat" något genom någon form av känd kontroll- eller tillverkarstämpel.
Inte heller försökt göra föremålet äldre än det är. Ja, det är faktiskt en sorts kopia av ett gammalt föremål, men det är inte stämplat som något gammalt.
Det enda orosmolnet skulle vara att det inte är silver, eller har fel silverhalt. Där kommer omständigheterna in.

Eftersom den bilagda broschyren uppvisar just en sådan amfora, och anger vilken firma som sålt objektet, är den antagligen vad som följt med i köpet från början.
Att förutsätta dels en amfora, som inte är av sterlingsilver, och dels en förfalskad, icke tillhörande broschyr, är nog att ifrågasätta att en turist en gång för dyra pengar inhandlade denna souvenir i Aten (eller av någon återförsäljare).
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 48
Registrerat: 4-2013
Skickat onsdag den 19 juni 2013 - 10.08:   

OM det skulle ha stått något i stil med "EP 925" hade det verkligen varit anledning att misstänka något!
Om man försilvrar (EP) ett föremål så brukar man göra det med rent silver - inte med 925/000.
Alltså är det onormalt att stämpla "EP 925".
Även om det ju inte i sak skulle förändra mycket, eftersom det antagligen fortfarande skulle handla om just ett försilvrat föremål av oädel metall.
Silverhalten torde vara ointressant i sammanhanget.
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 49
Registrerat: 4-2013
Skickat onsdag den 19 juni 2013 - 10.27:   

... och innan någon ser mitt stavfel, så ska det påpekas att det inte ska vara något "M" i "ChEIROPOÍMTOS". Det ska vara ett "I".

... och "sår" ska vara "står".

:-O :-O
Hose
Medlem
Användarnamn: Hose

Meddelande nummer: 2663
Registrerat: 8-2009
Skickat onsdag den 19 juni 2013 - 11.01:   

tak for den redegørelse. Jeg kender ikke noget til græsk sølv, så det var fint at få det på plads.

Jeg er enig i at man førsølver med finsølv.

Vi var engang på et krydstogt. Min kone ville købe en guldkæde på skibet. De var billige og man købte den fra en rulle - man klippede ønsket længde af og betalte pr cm. Konen kom til mig og sagde at det var billigt og jeg skulle købe til hende. Vi gik til butik - og selvføgelig var det "plated med solid gold" det stod tydeligt, men på en sådan måde at køberne troede at det var "solid gold".
Det var samme tankegang jeg havde i errindring da jeg så 925. Jeg har faktisk set den variant med sterling-forsølvet.

Men du har helt sikkert ret - her er tale om en sølvvase.