Startsidan för AntikPrat !

AntikPrat » Silver, guld, tenn & ädelstenar » Arkiver fram till 2014-mars-5 » Används tillverkarstämplar innan de registreras?  

Författare Meddelande
Anders Juhlin
Oregistrerad gäst
Skickat måndag den 10 februari 2014 - 23.26:   

Jag är ny här på forumet och hoppas på att någon kan förkovra mig. Jag har en dessertsked som är stämplad med fyra stämplar, vilka är följande
MB STEHN, kattfot, H i cirkel, A7.
Enl boken Stämplar på arbeten av guld, silver och platina 1913-1987 utgiven av Statens provningsanstalt 1988 bör skeden vara tillverkad av M B Stehn i Halmstad år 1903. Problemet är att enl samma bok så registrerades denna tillverkarstämpel inte förrän 1904 och avregistrerades 1982. Så till min fråga. Är det vanligt att tillverkarstämplar används innan de är registrerade hos Statens Provningsanstalt?bild på stämplarbild på stämplar
Les
Medlem
Användarnamn: Les

Meddelande nummer: 3093
Registrerat: 9-2009
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 0.28:   

Välkommen till Antikprat!
Förklaringen måste vara att uppgiften i boken du refererar till är felaktig. Jag ser att det står 1904 i boken, men oftast står startåret 1913 för många namnstämplar. Detta beror på att boken bara behandlar stämplar från 1913 och framåt. Stämpeln kan ha varit registrerad tidigare.
Det är en fälla många har gått i och slår man upp boken som behandlar stämplar från 1850-1912, så kan man konstatera att Martin Bernhard Stehn registrerade stämpeln MBS och M.B. STEHN redan 1892. Han dog f.ö. 1939, hans son Thor tog då över firman och stämplade till 1982.
Stehn hade, förutom firman i Halmstad (H,) en firma i Varberg från 1924.
Jag tror att det täcker din berättigade fråga.
Les
Medlem
Användarnamn: Les

Meddelande nummer: 3094
Registrerat: 9-2009
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 0.44:   

Stehn var verksam i Varberg från 1924, men det vara samma firma som i Halmstad, inte en firma till.
Jag har försökt finna vad som hände 1904, men jag finner inget. Vi får väl tills vidare konstatera att det är ett feltryck. Tyvärr är böckerna, våra viktigaste källor, fulla av källfel och tryckfel som vi glatt :-( sänder vidare. Vi rättar i våra böcker när saker dyker upp och försöker att inte sprida felen vidare.
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 257
Registrerat: 4-2013
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 11.28:   

Man lär sig något nytt varje dag! Ibland på de mest oväntade sätt.

Det här med 1913 som startår är förstås inget nytt för mig heller. Det är, som Les säger, en ständig källa till förvirring.
Jag skulle dock vilja vända på det hela, och inte kalla det för feltryck, utan helt enkelt felaktiga uppgifter.
Faktum är dock att just "MBS" är ett av undantaget som bekräftar regeln.

Jag har en gång gått igenom samtliga, vars startår i boken anges till 1913 - och korrigerat uppgifterna med hjälp av boken "1850-1912". Det handlar om väldigt många.
De som faktiskt har fått inskrivet ett startår före 1913 är inte särskilt många. De få jag kollade hade också fått korrekt startår.

Det föll mig inte in att det kunde finnas sådana som fått ett startår före 1913, men som likafullt var alldeles galet!
Nu blir det till att köra en korrigeringsvända till.
Man kan så klart alltid kolla i den andra boken, men det är ganska behändigt att ha årtalen på ett ställe.

För övrigt är det i stort sett samma fel på listan på nätet, Swedacs.

Det finns en annan liten bok, som behandlar stämplarna 1913-1954, och ett supplement 1955-1963.
Fördelen är att där ser man mera exakt hur stämplarna faktiskt ser ut; om det är punkter eller inte, och de enstaka som har en annorlunda form. Det finns t.ex. någon i en cirkel, o.s.v.
Man ser också vilken stadsstämpel som kan förväntas, när smeden/firman ifråga har en annan postadress.
Tyvärr är dessa publikationer svåra att finna.

Startåren är också lika fel. Intressant nog säger denna bok att "MBS" och "M.B.STEHN" finns från 1913 - inte 1904.
Så kanske 1904 faktiskt är ett verkligt feltryck?

När det gäller far och son, så kanske det för ordningens skull ska påpekas att det var sonen som stämplade i Varberg 1924-1936, då med "TGS".
I Halmstad tycks sonen ha använt faders stämpel, och då efter 1939, när fadern dog, och sonen tog över.
Anders Juhlin
Oregistrerad gäst
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 14.49:   

Tack för snabba och uttömmande svar.
Eftersom jag törstar efter kunskap och ni verkar bestitta den så hoppas jag det är på sin plats att fortsätta tråden med en följdfråga.
Varför bryter böckerna vid just 1850 och 1913.
Kom där någon ny lag eller förordning då eller var där någon tillverkningsförändring eller möjligen ett designskifte?
Qrts
Medlem
Användarnamn: Qrts

Meddelande nummer: 2478
Registrerat: 8-2009
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 15.02:   

Inom guld- och silversmidet anses det att runt 1850-70 tar hantverket/handgjort i ordets egentliga betydelse slut och maskintillverkat tar över.

Beträffande 1913 så träder nya lagar och förordningar i kraft i Sverige. Man inför bl.a. den ovala kontrollstämpeln för importvaror.

År 1988 kommer nästa omvälvning. Kontrollen blir frivillig 1.7. och efter det barkar det åt skogen. Ingen vet vad är vad eller vem är vem....
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 258
Registrerat: 4-2013
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 15.40:   

Eftersom Anders Juhlin är så vetgirig, kan vi väl också lägga till uppgiften att (sonen) Thor Gustav Stehn faktiskt var verksam samtidigt som fadern, men alltså i Varberg.
Han övertog där 1924 Gustaf Bernhard Anderssons firma - en annan av de som faktiskt fått rätt startår (1887) hos Swedac. Däremot säger de slutår 1925 ...

Man kan alltså gott säga att Halmstads- och Varbergsfirmorna är två helt olika.
Jag får intrycket att Thor lade ner verksamheten i Varberg i samband med att han flyttade till Halmstad och där övertog faderns verksamhet (1939).

Vad hände år 1904?
Tja, inte vet jag, men kan det möjligen vara så att man råkat sätta just det året för att ytterligare en namnstämpel då registrerats?
Det finns nämligen en till: "STEHN". Den redovisas däremot inte i "Blå boken" (1850-1912).
Kanske tillkom denna just 1904?
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 259
Registrerat: 4-2013
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 15.47:   

Korrigering:
TGS stämplade enligt Swedac till 1936 i Varberg, men (med bl.a. MBS) först från 1939 i Halmstad.
Där är ett glapp på tre år.
Man kan misstänka att han var i Halmstad redan från 1936.

(Enligt avd. "onödigt vetande").
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 260
Registrerat: 4-2013
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 16.19:   

Nu har jag gått igenom de stämplar där Swedac lyckats få ett startår före 1913. Inte var det så värst många; bara 32 st. I stort sett stämmer angivna år med uppgifterna i "Blå boken" (1850-1912).

Det utkristalliserar sig ett visst mönster.
Jag får intrycket att man, när man samlade ihop uppgifterna, fick dessa från de olika städerna - och att de flesta helt enkelt bara satt 1913 som första år.

Samma städer återkommer:
Halmstad (10 stämplar),
Varberg (4),
Kalmar (7),
Arvika (4),
Landskrona (2),
Arboga, Karlstad, Härnösand (vardera 1).
Stockholm, där det bevisligen finns en hel hög med startår före 1913, har bara fått med 2!

De stämplar som felaktigt anger startår 1913 är avsevärt flera.
Les
Medlem
Användarnamn: Les

Meddelande nummer: 3096
Registrerat: 9-2009
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 16.57:   

Anders Juhlin frågar: "Varför bryter böckerna vid just 1850 och 1913?"
Det finns i huvudsak tre böcker vi använder för svenska stämplar, "Guld och silverstämplar 1520-1850" kallad den "gula", därför att pärmen är gul,
"Guld och silverstämplar 1850-1912" kallad den "blåa" med blå pärm och den senaste
"Stämplar på arbeten av guld, silver och platina 1913-1987", som kanske borde bli kallad den "svarta" eftersom pärmen är svart, i analogi med de övriga "smeknamnen".
Innehållet i den senare finns också på Swedac i deras namnstämpelregister för ädelmetallarbeten med senare uppdateringar.

För att komma till saken, så bygger den "gula" på tidigare inhämtad information med rättelser. De "gula" är alltså en uppdatering av arbeten utförda av Gustaf Upmark med titel "Guld och silversmeder i Sverige 1520-1850" med tryckår 1925 och sedan "Svenskt silversmide 1520-1850" av Andrén, Hellner, Hernmarck och Holmquist med tryckår 1963. Det fanns alltså ingen fortsättning efter 1850 förrän Kersti Holmqvists "blåa" utkom 1995. Den behandlade stämplar från 1850 fram till den nya ädelmetallagen 1912. Under tiden pågick arbetet med revidering av de äldre böckerna och det gjordes i den "gula" med tryckåret 2000.

Mycket av vetgirigheten kan utan väntan tillfredställas genom sökning i "Nyckelordssökning" i vänsterspalten under Funktioner. Prova det! Där letar jag dagligen när minnet sviker............
Kha
Medlem
Användarnamn: Kha

Meddelande nummer: 842
Registrerat: 8-2009
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 17.19:   

Här kommer "gubbarna"
Källa: Svensk Guldsmedskalender 1935
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 261
Registrerat: 4-2013
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 17.20:   

Om jag kallar boken "1913-1954" för "den rödbruna" - hänger du med då, Les ? :-O
Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 262
Registrerat: 4-2013
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 17.23:   

"Juvelerarnas Ömsesidiga Inbrottsförening" ??!!
Det var ett roligt namn!
Var det så de skaffade sig extra inkomster?
:-O
Anders Juhlin
Oregistrerad gäst
Skickat tisdag den 11 februari 2014 - 18.55:   

Tack för alla inlägg.
Med min nyvunna kunskap letar jag vidare bland mina skedar och det tar inte lång stund förrän jag hittar en ny som jag inte förstår mig på.
Men detta är ju en annan fråga så jag startar en ny tråd.