Startsidan för AntikPrat !

AntikPrat » Silver, guld, tenn & ädelstenar » Arkiver fram till 2015-januari-10 » Halssmycke  

Författare Meddelande
Jackan
Medlem
Användarnamn: Jackan

Meddelande nummer: 301
Registrerat: 6-2012
Skickat lördag den 3 januari 2015 - 18.11:   

Hej AP,

Är det någon i sällskapet som kan berätta något om nedanstående halssmycke, som jag förmodar är tillverkat i tenn? I det övre, vänstra hörnet står att läsa Egil, vilket antagligen har med motivet att göra. Till höger om figuren finns något som liknar en signatur, dock svårläst.
Storleken på denna tingest är 5 x 4,5 cm.

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh





Sstempeln
Medlem
Användarnamn: Sstempeln

Meddelande nummer: 538
Registrerat: 4-2013
Skickat lördag den 3 januari 2015 - 18.54:   

Jag har inget svar på vem som skapat detta smycke - men väl vad det kanske föreställer.
Egil är en person i den nordiska mytologin. Han var en av de tre bröderna (Egil, Valand eller Völund, och Slagfinn), och är känd som en duktig bågskytt.
Hur det går ihop med den här bilden kan man kanske undra.
Det hittades en gång ett silverkärl i Danmark med en liknande avbildning, men det här kan vara en helt fri tolkning.
Någon som är bättre på gudasagorna får väl kommentera saken ...
Hose
Medlem
Användarnamn: Hose

Meddelande nummer: 3252
Registrerat: 8-2009
Skickat lördag den 3 januari 2015 - 19.26:   

Nej Sstempeln det er ikke ham men skjalden Egil :-O

Egils Saga, islandsk slægtssaga med skjalden Egil Skallagrímsson (ca. 910-ca. 990) som den centrale person. Udvandringen fra Norge til Island (landnam) i generationen før Egil er et af temaerne. Sagaen er nedskrevet ca. 1230, og nogle forskere mener, at Snorre kan være forfatteren. Fra et litterært synspunkt er værket et højdepunkt i sagalitteraturen, og man kommer meget tæt på en psykologisk sammensat karakter, ikke mindst i hans store sorgbearbejdende digt Sønnetabet.

Sin digterevne har Egil fået i arv fra sin far og farfar sammen med evnen til at riste runer og tyde og helbrede ved hjælp af runer. Begge disse evner knytter ham til Odin.
Hose
Medlem
Användarnamn: Hose

Meddelande nummer: 3253
Registrerat: 8-2009
Skickat lördag den 3 januari 2015 - 19.27:   

Første strofe af Sønnetabet i original og tre oversættelser:

Mjǫk erum tregt
tungu at hrøra
eðr loptvæi
ljóðþundara,
era nú vænlegt
um Viðris þýfi
né hógdrægt
ór hugar fylgsni.

Johannes V. Jensen, 1930
Det falder mig træls
at røre tungen;
en sten på brystet
stemmer for åndedrættet.
Med ordets tryllemagt
har det sig trangt,
når tankens hus
i stormen hælder.

Martin Larsen, 1946
Tungt og trægt
tungen løftes,
min sangs vægt
sorg nedtynger;
Vidurs rov
ej venter jeg
så snart strømmer
af sjælsdybet.

Preben Meulengracht Sørensen, 1990
Meget trægt går det
tungen at røre,
at løfte vægten
med versets skat;
Odins tyvegods
ikke let fundet,
tungt at slæbe
fra sindets skjul.
Hose
Medlem
Användarnamn: Hose

Meddelande nummer: 3254
Registrerat: 8-2009
Skickat lördag den 3 januari 2015 - 19.31:   

Sønnetabet, Sonatorrek, skjaldekvad i Egils Saga. Digtet, der er på 25 strofer, er det mest personlige og bevægende digt, vi kender fra den gamle nordiske litteratur. Efter sin søn Bødvars død er Egil gået i enrum og vil ikke tage føde til sig. Særlig tragisk for Egil er det, at Bødvar er død ved en ulykke på havet, og at en anden søn, Gunnar, døde af sygdom. Derfor kommer de ikke som faldne krigere til Valhal, men til det dunkle dødsrige Hel. Egil føler, at hans "slægtsgærde" er brudt, hans "æt lakker mod enden". Selv er han gammel og ensom.

Egil anklager først havgudinden Ran, "den våde rovmorder", for at være skyld i sorgen. Men siden løfter han angrebet et trin op, til selveste Odin, digtekunstens gud. Som skjald har han indgået en pagt med Odin, men denne har brudt eden. Digtet bliver et digt om sorg og om ikke at kunne digte, men da Egil jo er godt i gang med at skrive et digt, afslutter han sit digt opfyldt af inspiration. Nok er han ramt af skæbnen, men "glad og med god vilje" venter han på sin egen død.

I prosarammen omkring digtet har Egils datter, Thorgerd, lokket ham til at tage føde til sig, og så kan han - som den stivnakke han er - ikke forblive i enrum. Det er også Thorgerd, der lokker Egil til at kvæde et mindekvad om Bødvar. For øvrigt har Egil endnu en søn, den sympatiske Thorsten, der optræder i Gunlaugs Saga. Men han har måske ikke været kriger nok for sin far.

På en måde går Egil den samme "død" igennem som sin edsfælle Odin. Om Odin fortælles det i eddadigtet Hávamál, at han hængte sig selv op som offer på et træ for at få visdom og digterevne. Egils ophold i enrum kan siges at have samme karakter.
Jackan
Medlem
Användarnamn: Jackan

Meddelande nummer: 302
Registrerat: 6-2012
Skickat måndag den 5 januari 2015 - 0.35:   

Det var en sorglig historia. Tack så mycket Sstempeln och Hose, kul att ha en bakgrund till motivet, även om den var tragisk.

Mvh