Startsidan för AntikPrat !

AntikPrat » Konst » Utländsk konst » Arkiver fram till 2010-januari-16 » Rammakmärke , har för mig det diskuterades i våras  

  Tråd Senaste användare Meddelanden Sidor Senaste meddelande
Arkivera tills 2009-augusti-12Bernt12-8-09  17:09 
  ClosedClosed: Nya ämnes-trådar accepteras inte på denna sida        

Författare Meddelande
Bosse
Oregistrerad gäst
Skickat onsdag den 12 augusti 2009 - 19.23:   

Den ser väldigt fransk ut.

Kanske vi kan få se framsidan med? :-)
Bernt
Medlem
Användarnamn: Bernt

Meddelande nummer: 8
Registrerat: 8-2009
Skickat onsdag den 12 augusti 2009 - 19.50:   

Har precis fått reda på från en mycket säker källa att en svensk som mycket ofta använde ramar med aktuellt märke på var Jules Schyl. Även han med bakgrund i Danmark, även fast han också reste en del i Sydeuropa. Jag misstänker dock att även Schyl inte ville släpa på en massa spännramar på sina resor. En mycket kunnig bekant kring området kommer antagligen hit om halvannan vecka. Det skall bli intressant att få del av hans åsikt. Vi får följa din tanke att se framtiden an så länge
mvh
Bosse
Oregistrerad gäst
Skickat onsdag den 12 augusti 2009 - 20.35:   

Vore kul att se framsidan - antar att målningen är ett 1900-talsverk eftersom du talar om Schyl. Kom annars att tänka på några riktigt fina blomsterstilleben som med all sannolikhet var danska som gick på sommarkvalitén i Norrköping.
Bernt
Medlem
Användarnamn: Bernt

Meddelande nummer: 9
Registrerat: 8-2009
Skickat onsdag den 12 augusti 2009 - 20.49:   

Det är inte Schyl, han var bara 8 år 1901 då tavlan är utförd. Ankarmärket däremot förekom enligt mycket seriös och trovärdig uppgift på åtskilliga av Schyls tidiga alster. Det finns således ett klart samband mellan Jules Schyl och ramverkstan med ankarstämpeln, jag tror fortfarande på Köpenhamn därmed. Upphovsmannen vet jag inte och jag vill inte ha spekulationer om den här då en del antikpratare tenderar förstöra strängarna. Min fråga rör således enbart ankarmärket.
mvh
Bosse
Medlem
Användarnamn: Bosse

Meddelande nummer: 1
Registrerat: 8-2009
Skickat onsdag den 12 augusti 2009 - 20.58:   

Bosse kl 20.35 var inte jag utan en nicktjuv. Jag har registrerat mig nu.

Tavlor jag har sett med detta märke har alla varit från 1900-1915, men det förekommer säkert senare exemplar.

Ribban i mitten på denna är det som förstärker min franska teori (varför man har envisats med denna konstruktion i Frankrike är lie av en gåta, för den där ribban gör ingen nytta annat än på riktigt stora dukar.)
Bernt
Medlem
Användarnamn: Bernt

Meddelande nummer: 10
Registrerat: 8-2009
Skickat onsdag den 12 augusti 2009 - 21.54:   

Hmmm, intressant. Kan det finnas två snarlika stämplar? Jag har precis detaljgranskat mittribban. Jag är lite tveksam om den hängt med från början då den tycks monterad med spik med annat huvud än hörnen. Intressant är också att den har en funktion typ kilram. Det sitter två tunna träbitar fastkilade mellan mittstagets ändar och ramen. Dessa får ju samma funktion som en kil när de pressas in (vilket de gjort). Har Du sett en sådan kosntruktion?
mvh
Bosse
Medlem
Användarnamn: Bosse

Meddelande nummer: 2
Registrerat: 8-2009
Skickat torsdag den 13 augusti 2009 - 10.44:   

Det kan nog finnas snarlika stämplar ja.

Mittribban på franska dukar sitter ibland spikad, ibland kilad (ibland har jag sett den vara skruvad till och med).

Jag bifogar en bild på en detalj från baksidan av en spännram levererad av LUCIEN LEFEBVRE-FOINET i Paris. Runt 1930-1940. Konstnären har uppenbarligen själv spänt duken här, för den är spänd på fel sida (fasningen på kanten av spännramen är ju avsedd att vändas mot duken)

Bernt
Medlem
Användarnamn: Bernt

Meddelande nummer: 19
Registrerat: 8-2009
Skickat måndag den 17 augusti 2009 - 21.37:   

Ser ju mycket snarlik ut, min målning är daterad 1901 eller möjligen 1907. Målningen tycks vara ett experiment där i princip alla vid tiden kända måleritekniker testas samtidigt - det talar också för Frankrike. Så Du har säkerligen rätt
mvh