Startsidan för AntikPrat !

AntikPrat » Musik & instrument » Om nån har nåt tips ang bälgföring » Arkivera tills 2014-november-9  

Författare Meddelande
TL
Oregistrerad gäst
Skickat onsdag den 22 oktober 2014 - 20.47:   

Det stämmer bra det du skriver, när jag tänker efter.
Mvh TL
TL
Oregistrerad gäst
Skickat fredag den 24 oktober 2014 - 18.29:   



Så här brukar jag ofta kompa vid dim, istället för grundbas. :-)
(Exemplet visar G-dim).
Mvh TL
Musettelover
Medlem
Användarnamn: Musettelover

Meddelande nummer: 294
Registrerat: 5-2012
Skickat lördag den 1 november 2014 - 23.15:   

Det är just så jag också gör/kompar, men jag förklarade lite inkorrekt.
Jag kompar åtminstone så som i din bild när jag för att ta dimackordet måste röra handen mot mitt ansikte. Men när jag flyttar handen mot golvet tar jag ackordbasen på den gröna cirkeln istället för den röda eftersom det blir närmare och lättare. Det är ju samma dimackord med en tons skillnad - dock samma dimackord. Är du med mig på vad jag menar? Se bild nedan och om det inte är förståeligt, låt mig förklara.

bass side






Måste fråga en annan sak nu som jag undrat över länge.
Ju mer jag lyssnar på ensamma (orkesterlösa) dragspelare, och även mitt eget spelande, ju mer irriterad har jag blivit över ackordbasens "styrka". Jag har förut alltid använt master på basen, men alla de register som ger den där starka djupa klangen i ackordbasen tål jag inte längre. Tycker det ofta låter avskyvärt rent ut sagt, det låter som nåt som stör liksom. Så jag kör nu alltid med registret där tonbasen är lägsta/djupast möjligast, men ackordbasen utan det djupa/mörka. Detta låter såå mycket bättre tycker jag, oavsett vilken låt jag spelar.

Är det någon annan av er som upplever samma sak angående basen?
TL
Oregistrerad gäst
Skickat lördag den 1 november 2014 - 23.46:   

Ja, det är som du säger att man kan variera på flera olika sätt, eftersom det i princip bara finns tre dim-ackord.
Jag har också tänkt på att ackordbasarna ofta känns lite för starka i jämförelse med grundbasarna. Har någon gång funderat på att ta bort eller täcka för en av körerna i basen, men det har stannat därvid.
Mvh TL
Musettelover
Medlem
Användarnamn: Musettelover

Meddelande nummer: 295
Registrerat: 5-2012
Skickat söndag den 2 november 2014 - 1.33:   

Jag behöver nog inte gissa att du provat ett basregister där tonbasen låter starkt och djupt men ackordbasen låter lättare/ljusare. Detta låter så otroligt mycket bättre enligt mig, och, dessutom, blir basen mycket mer följsam och taktfast om man basar taktfast med det registret inkopplat!

Mitt Ambassadör har inte ens den möjligheten trots 6 basregister att välja på!! Därför spelar jag aldrig på det heller.

Jag måste berätta en annan sak också!
Jag hade precis två mindre problem med mina spel, Serenellinit och Bugarit. Tänkte Fjärås ligger så långt bort, så jag googlade. Hittade "Borås Dragspelsservice", fast det idag (sen 1987) ligger i Blidsberg, ca 4 mil från mig! Minst en veckas väntetid sa han när jag ringde, men jag är ganska övertalande så jag åkte dit med båda spelen hihi!

Vi började med att prata lite strunt, sånt som jag är väldigt intresserad av. På väggen låg ett nyare Dise 30-tals-spel och jag frågade när är detta tillverkat?? 90-talet sa han. Jasså sa jag, för jag älskar Borsinis nostalgica, är inte det bara ett par år gammalt??

Nix sa han, Lars Ek beställde massor av den modellen på 80-talet (30-tals design) från Borsini, ritade/designade av Arne-nånting. Borsini tillverkade det han önskade men sen blev spelen aldrig hämtade. Detta blev en stor setback för Borsini förstås men snart insåg de att dessa spel gick att sälja, så de började försäljning av spelen. De andra fabrikörerna hängde på, men Borsini förblev störst ang detta.

Jisses jag hade gärna stannat länge för att snacka mer men ville hem också så fort som möjligt. Han sa till mig att mitt Serenellini blev sålt 2007, till Trollhättan, det kollade han upp direkt.

Och just det, han fixade mina problem, på Bugarit så hängde sig en baston när man drar utåt, och på Serenellinit hängde sig en ackordbas lite. Detta fixade han mycket snabbt och effektivt.
TL
Oregistrerad gäst
Skickat söndag den 2 november 2014 - 16.03:   

Tror att Lars Ek-spelen lanserades 1981. Det ligger åtminstone ett (med numrering och certifikat) på Blocket.
Mvh TL
Musettelover
Medlem
Användarnamn: Musettelover

Meddelande nummer: 296
Registrerat: 5-2012
Skickat lördag den 8 november 2014 - 23.25:   

TL, hur hade du i så fall tänkt täcka för en stämma i basen, bara täcka 16-stämman? För det är ju den som ställer till det, i alla fall för mig. Som tur är har jag på båda mina bättre spel ett register i basen där tonbasen har 16-stämma utan 16-stämman i ackordbasen. Men jag skulle gärna ha master - med stark tonbas - utan 16stämman i ackordbasen. Dock om jag täcker över den kommer det inte låta lite fattigt med bara 2 stämmor i ackordbasen? Kanske inte, har ju aldrig testat. Går de att bara dra en tejpremsa över? Och hur vet jag vilken 16-stämman är, är den tonstocken större?


Det är något visst med amatörer som har den rätta känslan tycker jag! Det låter så mycket mer levande än många perfekta studioinspelningar.
https://www.youtube.com/watch?v=t-mXXfuJ7_I&list=UUVx7oRYyGS6B4CztqDQVGhA

Om man tittar till höger om videofönstret kan man för att lyssna på dessa underbara dragspelare klicka på Lyckobringaren, Livet i Finnskogarna, och en helt fantastisk version av Gärdebylåten, också.
TL
Oregistrerad gäst
Skickat söndag den 9 november 2014 - 1.49:   

Det snabbaste sättet att testa att "ta bort" en kör är att bara blockera lufttillförseln till de stämmorna. Man lossar på relevant tonstock och antingen lägger en lämpligt tillklippt pappersremsa (eller av tunn papp) över relevant hålrad (ev. fixerad med lite tejp i vardera ände), eller sätter en tejpremsa på undersidan av stocken över de öppningar som ska blockeras.

Om du monterar bort samtliga stockar, och trycker på olika register så kan du själv se vilka register som går till vilka rader, och på det sättet kanske räkna ut vilken kör som är "16". Ett annat alternativ är att bara laborera fritt och testa att blockera olika körer och lyssna på respektive resultat.

Som sagt, så har jag själv inte testat hur det blir om man kopplar bort en av de mindre körerna i basen. Även grundbasljudet blir ju förvisso påverkat, men jag tror den effekten inte är så märkbar, eftersom den mesta energin bör ligga i de låga körerna. Att ackordbasarna blir för tunna, är ju det som är oprövat, men man får ju komma ihåg att varje ackordknapp normalt kopplar tre toner samtidigt, så det är ändå sex stämmor som alltid ljuder vid varje anslag (vid "Master").

Ett litet tillägg. Jag spelar mycket på äldre dragspel (30-/40-tal) där det antingen inte finns något alls register i basen, eller som mest en variation. Det är mest där jag har kommit in på tanken.
Trevliga videoklipp förresten.
Mvh TL